Kaartspel Het lokaal als instrument

Stap voor stap naar een passende opstelling

Een duidelijk doel, passende leeractiviteit en verschillende opstellingen. Met behulp van het kaartspel ‘Het lokaal als instrument’ ontdek je (en/of samen met collega’s) op een actieve en praktische manier de kracht van een passende opstelling voor jouw les of activiteit. Wordt bewust van de kracht van het inzetten van het lokaal als instrument. Het doel van het kaartspel is bewust worden van de mogelijkheden, nieuwe inzichten en vooral praktische uitkomsten die direct in te zetten zijn in het lokaal.


Bestel hier het kaartspel ‘het lokaal als instrument’ 

 

Samen leren

Met ‘Het lokaal als instrument’ kan je met elkaar in gesprek over de mogelijkheden en het toepassen van opstellingen tijdens de lessen. Zo kom je tot nieuwe inzichten en/of tot nieuwe passende opstellingen voor in jullie lessen.

Actief

Met het kaartspel ga je in vier stappen aan de slag. Heb je de uitbreidingsset? Dan heb je een vijfde stap om mee aan de slag te gaan. Ontdek welke opstelling het meest passend is voor jouw les of activiteit. Leg de kaarten stap voor stap neer om tot een passende opstelling te komen voor jouw les of activiteit. Dit kan je alleen doen of met collega’s. Ga vooral met elkaar in gesprek over de uitkomsten en deel je ervaring. Zo werk je samen om het lokaal actief in te zetten als instrument.

Praktisch

Je kunt het spel inzetten om tot een praktisch voorstel te komen, nieuwe mogelijkheden te ontdekken of te experimenteren ter voorbereiding op jouw lessen. Er is veel mogelijk en je kunt het kaartspel er telkens opnieuw bij pakken. Na het doorlopen van de stappen heb je een concrete opstelling gekoppeld aan leerdoelen [1]en leeractiviteiten die je meteen kunt toepassen.

[1] Met leerdoelen bedoelen we ook leeruitkomsten of leerresultaat

Hoe het werkt

Het lokaal als instrument is een kaartspel wat je alleen of wat je met 2-8 personen speelt. Met als doel een passende opstelling voor lessen of activiteiten. Op basis van het leerdoel doorloop je verschillende stappen, waarbij je vaststelt: wat leerlingen gaan leren, in welke samenstelling en hoe ze dat gaan leren.  Aan de hand van voorbeelden krijg je input, duidelijke structuur en een breed aantal suggesties. Aan het einde van het spel heb je een concrete opstellingen en inspiratie voor je lessen of activiteiten van morgen.

Het spel in stappen

  1. Maak gebruik van de leerdoelen kaarten om een leerdoel te formuleren of jouw leerdoel te koppelen. Zorg voor een helder leerdoel.
    • In deze versie is er gekozen voor de taxonomie van Bloom om het leerdoel te formuleren. Om het leerdoel concreet te beschrijven ter voorbereiding van jouw les kan je gebruik maken van het werkblad. Het gebruik van leerdoelen kan je helpen bij de volgende punten:
  • jouw leerlingen duidelijk te maken wat er van ze verwacht wordt.
  • jouw leerlingen meer eigenaarschap te geven.
  • de bestaande methode los te laten en te variëren met materiaal op basis van de leerdoelen.
  • kritisch naar je programma te kijken.
  • formatief te gaan evalueren.
  • vakoverstijgend te werken.
  • te differentiëren in de les

Het beschrijven van het leerdoel is de basis van de keuze van een passende opstelling.

  1. Kies welke leeractiviteit je wilt inzetten om het leerdoel te bereiken. Het geeft immers richting aan het leerproces.
    • Maak gebruik van de legenda om te zien welke vaardigheden je stimuleert bij het inzetten van de leeractiviteit.
    • Maak gebruik van de legenda om te zien hoe je optimaal gebruik kan maken van de inrichting van het lokaal en daarbuiten
    • Er zijn verschillende niveaus van leeractiviteiten in het spel worden er koppelingen gemaakt met de verschillende vormen van leeractiviteiten.
      • Cognitieve leeractiviteiten zijn denkactiviteiten die studenten in staat stellen om nieuwe informatie te verwerken: nieuwe informatie koppelen aan voorkennis, een begrip in eigen woorden uitleggen, kritisch omgaan met informatie, informatie transfereren naar nieuwe contexten.
      • Affectieve leeractiviteiten hebben betrekking op emoties die een rol spelen bij het leerproces: doorzetten, zichzelf motiveren, goed omgaan met feedback, zich concentreren.
      • Metacognitieve (of regulatieve) leeractiviteiten zijn die leeractiviteiten die studenten stellen om het eigen leerproces en het oplossen van problemen aan te sturen: een taak planmatig aanpakken, zichzelf toetsen en evalueren, feedback gebruiken om zichzelf te verbeteren.
        < Deze tussenstap kan je inzetten als je gebruik maakt van de uitbreidingsset >
  1. Kies een actieve werkvorm. Alle werkvormen kunnen werken als inspiratie of als een afgeleiden van de gekozen werkvorm die jij tijdens je les wil inzetten. Zorg ervoor dat je een actieve werkvorm inzet.
  2. Kies de optimale samenstelling. Laat je je leerlingen individueel, in duo’s of in groepen aan de slag gaan?
  3. Onderzoek nu de welke opstelling het meest aansluit bij jouw les. Twijfel je leg, dan een andere opstelling aan en kijk of dit beter past voor jouw les.
  4. Speel je het gezamenlijk? Ga dan bij elke stap met elkaar het gesprek aan.

Stel elkaar de volgende vragen:

    • Is het leerdoel helder?
    • Welke leeractiviteit zet je in en waarom heb je hiervoor gekozen?
    • Is de werkvorm actief en wat maakt de werkvorm actief?
    • Welke opstelling heb jij gekozen en hoe pak je dit aan om toe te passen in jouw lokaal?
  1. Zet de speelkaarten in als inspiratie. Leg de stappen op zijn kop neer en leg de stappen uit zonder te weten wat erop staat. Draai vervolgens de kaarten om en kijk wat eruit komt. Zo kom je tot nieuwe mogelijkheden uit.

Zelf spelen

Bestel de spelkaarten ‘Het lokaal als instrument’ om deze direct in te zetten tijdens het voorbereiden van lessen. Of om samen met je collega’s of team te spelen! Werk stap voor stap aan een passende opstelling.

Leren spelen

Neem contact op voor een workshop, waarin je het kaartspel leert te spelen én het effectief leert in zetten.