Wanden in de klas… Ondersteunend of overweldigend?

Blog 21 augustus 2025

Nu het schooljaar begint, heb je de kans om je klas “leeg (genoeg)” en doordacht in te richten. Wanddecoraties zijn waardevol—ze creëren sfeer én stimuleren leren—maar alleen als ze ondersteunend én bewust ingezet worden.

  • Rust en focus bevorderen: Onderzoek toont aan dat kinderen in sterk versierde klaslokalen vaker afgeleid zijn, minder leerwinst boeken en meer off‑task gedrag vertonen in vergelijking met meer sobere wanden.
  • 20–50 % vrije wand is gezond: Een Brits onderzoek adviseert een balans tussen visuele prikkels en lege ruimte – houd 20–50 % van de wand vrij Edutopia.
  • Ontwikkeling & geheugen steunen: Kinderen leren beter als decoraties relevant zijn en niet overweldigend.
  • Bevordert eigenaarschap & betrokkenheid: Als kindwerk zichtbaar wordt opgehangen, voelen leerlingen zich meer verbonden met de klas en het leerproces teachermagazine.com.
  • Ruimtelijk ontwerp telt: Lokaalontwerp, inclusief wandgebruik, verklaart tot 16 % van de variatie in leerresultaten.
  • Neurodiversiteit vraagt om rust en structuur: Voor kinderen met ADHD, ADD of autisme is het belangrijk dat visuele prikkels thematisch, afgebakend en overzichtelijk zijn.

Praktische tips:

  • Hang dagplanningen, ritmekaarten en instructies géén op het centrale bord, want als kinderen daar naar kijken tijdens de les, verliezen ze focus.
  • Gebruik de flexrail op verschillende hoogtes om zones te creëren: themakast, whiteboard, kindwerkjes, educatief materiaal.
  • Denk na over waar je welk materiaal ophangt: informerend of educatief; zorg voor een afgebakende “dit mag hangen – dat blijft leeg”-structuur, misschien letterlijk met prikbord of “wal”-vorm.

Reflectie na de Lot to Learn-podcast:


In aflevering “Grafische vormgeving in het onderwijs. In gesprek met Sabine…” bespreekt Sabine (van Blijfabriek Illustraties) hoe visualisatie wanden sterker maakt door bewust te kiezen wat zichtbaar is en wat juist rust biedt (met name door afbakening) Spotify. Een waardevolle bevestiging: visueel materiaal moet niet wervelen maar verbinden.

Waarom dit nú belangrijk is:


Aan het begin van het schooljaar zijn lokalen nog rustig en overzichtelijk. Naarmate het jaar vordert, dreigt visuele ‘kermis’: te veel informatie, chaos in de presentatie, overprikkeling. Door vooraf keuzes te maken en slim af te bakenen, ondersteun je sfeer én leren in balans.


Vraag je je af hoe je dit concreet in jouw klas (of schoolgang) kunt toepassen? Laat het weten—ik help je graag bij een plan op maat!