“π”Όπ•–π•Ÿ π•Ÿπ•šπ•–π•¦π•¨π•– π• π•žπ•˜π•–π•§π•šπ•Ÿπ•˜ π•§π•–π•£π•’π•Ÿπ••π•–π•£π•₯ π•Ÿπ•šπ•–π•₯𝕀, π•₯π•–π•Ÿπ•«π•šπ•› 𝕛𝕖 𝕖𝕣 π•’π•Ÿπ••π•–π•£π•€ π•šπ•Ÿ 𝕝𝕖𝕖𝕣π•₯ π•™π•’π•Ÿπ••π•–π•π•–π•Ÿ.”

Blog 8 mei 2025

De afgelopen week hebben we weer twee projecten mogen realiseren en mocht ik samen met een van de teams de stap zetten van gebouw naar betekenisvol gebruik.

Een moment om stil te staan bij hoe deze fysieke leeromgeving tot stand is gekomen: vanuit visie, kernwaarden en vooral een verlangen om eigenaarschap, autonomie, welzijn en beweging Γ©cht een plek te geven in het dagelijks onderwijs.

πŸ”‘ π˜Ώπ™š 𝙧π™ͺπ™žπ™’π™©π™š π™žπ™¨ 𝙠𝙑𝙖𝙖𝙧, 𝙒𝙖𝙖𝙧 π™π™šπ™© π™žπ™¨ π™π™šπ™© π™©π™šπ™–π™’ 𝙙𝙖𝙩 π™π™šπ™© π™«π™šπ™§π™¨π™˜π™π™žπ™‘ 𝙒𝙖𝙖𝙠𝙩.

Tijdens de sessie gingen we praktisch aan de slag met hoe je de volledig flexibele leeromgeving doelgericht inzet. Niet door alles los te laten, maar door vanaf dag 1 duidelijke routines en structuur aan te brengen. Want zonder heldere afspraken ontstaat er al snel onrust – en verlies je kostbare leer- en lestijd.

🎯 Wat ik in mijn begeleiding toevoeg?
Ik help teams om de organisatie van het leren te verbinden aan de mogelijkheden van de nieuwe ruimte.

Concreet werken we aan onder andere:

β€’ het in kaart brengen van de veranderende routines,
β€’ het bewust kiezen van passende leeractiviteiten binnen de zones,
β€’ het oefenen van wisselmomenten tussen leeractiviteiten,
β€’ het kiezen welke routines eerst aangepakt worden,
β€’ en het zichtbaar maken van deze keuzes in de taal en werkwijze van het hele team.

Hoe meer structuur er aan de achterkant zit – in organisatie, afspraken en gedrag – hoe meer rust, ruimte en leerplezier er aan de voorkant ontstaat tijdens de lesdag.

πŸ’‘ Het bleek opnieuw: wanneer je als team eigenaarschap neemt over ruimte Γ©n onderwijs, ontstaat er energie, richting en vooral: zin om te beginnen.

πŸ‘‰ Sta jij met je team voor een vergelijkbare uitdaging of verandering? Ik denk graag mee over hoe je van inrichting naar betekenisvol gebruik komt – met ruimte voor visie Γ©n praktijk.

Opdrachtgever: CSO De Prinsenhof
Begeleiding proces en ontwerp: Leeromgeving als instrument (Samenwerking tussen Atje Deinum en Lotte van Egmond)
Leverancier: Sabine Smolders school-concept
Aanvullende materialen: &CO / N-CO B.V. & Robin Frongink BamSign