Proces OBS de Singel in beeld en geluid

‘We passen ons aan op de nieuwe generatie leerlingen’

Geen vaste plekken meer voor de leerlingen, geen bureau meer voor de leerkracht én een centrale plek om de lesdag te starten? Het kan! OBS De Singel heeft sinds anderhalve maand een nieuwe lesvorm mét bijpassend interieur dat helemaal is afgestemd op de behoeften van de leerlingen. Guido Putter, directeur van OBS De Singel, legt de voordelen uit.  

Waarom heeft OBS De Singel gekozen voor een nieuwe lesvorm?

‘Het klinkt cliché, maar het is wel waar: we willen de beste mogelijke onderwijsvorm aan onze leerlingen aanbieden. Want ieder kind verdient dat. En onze medewerkers ook. Dus toen ik zag dat er hier een investeringspost was voor nieuw meubilair vond ik dat meteen een kans om goed te onderzoeken welk meubilair we de komende 15 jaar willen gebruiken, zonder dat we vastzitten aan één bepaalde lesvorm. We merken namelijk dat de behoeften van kinderen en hun ouders langzaam veranderen. En daar willen we op inspelen. Passend bij de groep mensen die we nu bedienen én toekomstige ontwikkelingen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

‘Bij dit soort investeringen is het belangrijk om er op tijd mee te beginnen, de juiste kennis in huis te halen en slimme keuzes te maken We gingen daarom samen met Lotte van Lot to learn en Atje van Buro Wierda een tweejarig traject in waarin we met ons team verschillende onderzoeken bekeken. We bestudeerden de nieuwe behoeften en hoe we daar in de praktijk op konden inspelen. We kwamen uit op deze lesvorm zonder vaste plekken voor leerlingen en zonder bureau voor de leerkracht.’

Daar hadden jullie wel een nieuw interieur voor nodig?

‘Zeker, en niet al het meubilair konden we zomaar in de winkel kopen. Interieurarchitect Atje ontwierp daarom een gedeelte van het meubilair dat na feedback van het team en Lotte werd verfijnd. Onze lokale partner InoFec in Roosendaal maakte de op maat gemaakte en zo duurzaam mogelijke materialen. Helemaal passend bij de nieuwe generatie leerlingen en ouders en de onderwijsbehoeften. Bovendien kan het meubilair makkelijk aangepast worden naar de wensen van de gebruikers. Denk hierbij aan ons onderwijs, maar ook de kinderopvang.’

Zien jullie al resultaten in de nieuwe manier van lesgeven?

‘We zijn nu een anderhalve maand bezig en hebben al wat verbeteringen doorgevoerd. Onze school wordt daarmee aantrekkelijker voor nieuwe ouders en hun kinderen. Wat we nu al merken, is dat kinderen die moeite hebben om lang stil te zitten zich beter kunnen concentreren zonder anderen te storen. Of dit door het nieuwe meubilair komt, kunnen we nog niet met 100% zekerheid zeggen maar het is zeker opvallend. We zijn erg benieuwd of we nog meer en andere effecten gaan zien!’

Benieuwd hoe het proces verder is verlopen? Luister dan de podcast van Lots to Learn