BS ZUIDERPAD WIJCHEN

Cases 26 augustus 2025

Opdrachtgever: Zuiderpad
Locatie: Wijchen
Samenwerking: Buro Wierda (ontwerp), Lot to Learn begeleiding voortraject en advies & School-Concept (inrichting)

Vraag: Twee schoollocaties worden samengevoegd, en dat betekent noodlokalen voor de groepen 7 en 8. Niet zomaar een gebouw, maar een kans om een compleet nieuwe onderwijsvisie te omarmen: meer autonomie voor leerlingen, werken met compacte instructies en de mogelijkheid tot diepgaande verwerking op dynamische leerpleinen. Een prachtig, ambitieus vraagstuk!

En hier komen wij in beeld. Onze rol? Niet alleen meubels selecteren, maar sámen met het schoolteam de diepte in gaan. We geloven dat een optimale leeromgeving begint bij een heldere onderwijsvisie. Daarom hebben we gesproken over pedagogische aanpakken: wat vraagt dit van docenten, wat van de leerlingen? Welke dynamiek willen ze creëren en welke ondersteuning hebben ze hiervoor nodig?

De school staat aan de vooravond van nieuwbouw en wilde graag experimenteren. We stelden een “proeftuin” voor in de extra lokalen, een plek om te ontdekken welke meubels en opstellingen écht zouden passen bij hun innovatieve werkwijze. Een perfecte gelegenheid om de theorie in de praktijk te toetsen.

Tijdens dit traject bleek echter dat levering van de lokalen meer tijd kostte dan verwacht. Deze onverwachte vertraging bleek een blessing in disguise. De leerkrachten startten met oefenen in bestaande ruimtes, en al snel werd duidelijk: de aanvankelijke, zeer zelfstandige onderwijsaanpak sloot niet helemaal aan bij hun behoeften en die van de leerlingen. De wens om toch meer vanuit één ruimte te werken, met flexibele mogelijkheden voor verwerking, kwam sterk naar voren. Dit inzicht was cruciaal en vroeg om een aanpassing van het oorspronkelijke ontwerp.

Samen met onze partners in interieurinrichting (School-concept) hebben we de plannen verfijnd. Hoe konden we de lokalen, het ontwerp én de meubels zó inzetten dat ze de gewenste flexibiliteit bieden, maar tegelijkertijd de leerkrachten de regie geven? Het resultaat is een doordachte mix van functionaliteit en esthetiek.

Sfeer en flexibiliteit

De combinatie van een veranderend onderwijsvraagstuk en een grote wens naar sfeer in de ruimte hebben we omgezet in een indrukwekkende meubeloplossing:

  • Maatwerk garderobes in de hal: Een warm welkom en een geordende start.
  • Verrijdbare banken en YingYang tafels: Voor een dynamische indeling, van plenaire lessen tot groepswerk.
  • Kubus kasten en FLEX / PRO kringopstellingen: Ruimte voor zowel individuele focus als interactieve samenwerking.
  • Hockers en verrijdbare bartafels: Perfect voor een afwisselende werkhoogte, van informeel overleg tot geconcentreerd werken.

De waarde van het proces

Eerlijkheidshalve: is het 100% het eindresultaat dat we initieel voor ogen hadden? Deels niet. Maar juist dát maakt dit project zo waardevol. Het proces zelf was een krachtige katalysator. De onverwachte wendingen dwongen het team om dieper na te denken over hun onderwijsvisie en aanpak. Ze zijn gaan ervaren wat voor hen écht werkt, en hoe de omgeving hen daarin kan ondersteunen.

Dit project bewijst dat het nadenken over de fysieke omgeving een team verder brengt in hun onderwijsontwikkeling. Wij hebben een omgeving gecreëerd die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar vooral functioneel en flexibel. Een plek waar het team zich thuis voelt, geïnspireerd raakt en de ruimte heeft om hun onderwijsvisie volledig tot leven te brengen.

Dit is de impact van de begeleiding: van een vraagstuk naar een duurzame, inspirerende en dynamische leeromgeving, volledig afgestemd op de behoeften van de school. Laten we samen uw visie verwezenlijken!