Lot to Learn - Lotte van Egmond - Tafelindeling 1

“De ideale klasopstelling bestaat niet”

Wat zeg jij nou? Jij bent toch van de ideale klasopstelling? Klopt helemaal! Toch klopt het wat ik zeg….. Je zal nu wel denken.

Het ligt er net aan wat jij met jouw leerlingen of studenten wil bereiken. Gaan de leerlingen of studenten zelfstandig werken? Werken ze in groepen of alleen? Zorg dan eerst dat je je leerdoel helder hebt. Daarna onderzoek je de mogelijke opstellingen, ben je bewust van de voor- en nadelen om vervolgens een keuze van de opstelling te maken.

Voordat je dus de meest ideale opstelling hebt gekozen zal je jezelf van tevoren eerst moeten verdiepen. Wat is mijn leerdoel? Welke werkvormen zet ik in? Wat is de samenstelling van mijn groep? Een goede lesvoorbereiding is van groots belang. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat welke opstelling doet met het gedrag van een leerling of student. 

De bus opstelling, kortom de rijen van twee, daar is niets mis mee. Mits je er bewust voor kiest dan. Gaan leerlingen of studenten individueel werken, krijgen ze een klassikale instructie of maken ze een toets? Dan kan je prima de bus opstelling inzetten als je doel is dat leerlingen of studenten individueel moeten focussen op één taak.

Uit onderzoek blijkt dat er een samenhang is tussen de fysieke leeromgeving, de docent en de studenten. De klasinrichting kan het gedrag en het onderwijskundig programma beïnvloeden (Horne Martin 2002). De inrichting van de leeromgeving kan je verdelen in de harde en softe kant. De harde kant staat vast en is ontworpen en bepaald door de organisatie, denk hierbij aan de inrichting, type meubels en kleur gebruik. De softe kant is waar jij als leraar of docent invloed op hebt, denk hierbij aan gebruik maken van opstellingen. 

Zet het lokaal in als instrument

Uiteindelijk draait het niet alleen om de perfecte inrichting van de leeromgeving. Goed en effectief onderwijs draait om een combinatie van verschillende factoren: duidelijke visie, pedagogisch en didactisch handelen, de leertaak, de relatie en ook de fysieke leeromgeving.

Als docent bepaal jij uiteindelijk de opstelling. Kijk naar de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden. Er zijn veel mogelijkheden, varianten en combinaties die je gewoon moet uitproberen.