De meerwaarde van het voeren van gesprekken met leerlingen

De huidige maatschappij ontwikkelt zich razendsnel en daarom is het essentieel om onderwijs zo in te richten dat leerlingen klaar zijn om in deze maatschappij te kunnen functioneren en te ontwikkelen. Hierbij is het van belang dat scholen onder andere inzetten op het stimuleren van creativiteit, nieuwsgierigheid, intrinsieke motivatie en betrokkenheid. Het is belangrijk om leerlingen te leren omgaan met eigenaarschap, vrijheid en verantwoordelijkheid.

Uit praktijkgericht onderzoek (Van Kaathoven, 2016) blijkt dat genoemde vaardigheden gestimuleerd kunnen worden door in te zetten op zelfverantwoordelijk leren. Leerlingen leren omgaan met eigenaarschap, vrijheid en verantwoordelijkheid dat is in deze tijd enorm van belang. Hierbij is het gesprek voeren met leerlingen ondersteunend aan dit proces. Soms is het lastig om tot een goed gesprek te komen met leerlingen. Door het gebruik van de tool ‘Dobbel je gesprek’ worden leerlingen aan het denken gezet door ze te laten reflecteren op hun eigen zelfbeeld.

Iedereen die mij kent, weet dat ik graag gebruik maak van fysieke tools binnen het onderwijs. Dit is een van de redenen waarom ik het kaartspel het lokaal als instrument heb ontwikkeld. Een fysieke tool prikkelt om aan de slag te gaan. Weet je het even niet meer pak de tool uit de kast om ‘begeleid’ aan de slag te gaan.

Sinds een aantal weken mag ik gebruik maken van de tool ‘dobbel je gesprek’. Ondanks dat ik niet meer direct met leerlingen werk heb ik het de afgelopen weken toch op verschillende plekken in kunnen zetten. Hierbij heb ik docenten laten ervaren hoe je het gesprek met leerlingen vorm kan geven. Leerlingen vinden het soms moeilijk om een gesprek te voeren of zelfs om een gesprek te starten. Met het inzetten van de dobbelstenen en de afbeeldingskaartjes kan de leerling zichzelf en ook jou meer inzicht geven wat hem bezig houdt of hoe hij naar zijn kwaliteiten kijkt. 

Dobbel je gesprek

Sjoerd van Young talent coach gaf mij de mogelijkheid om de dobbelstenen in te zetten. Een mooi vormgeven tool die direct prikkelt om in te zetten. Er zijn tal van mogelijkheden om de tool in te zetten. In de handleiding worden vier methoden omschreven die je kan inzetten.

  1. Kennismaken
  2. Wie ben ik
  3. Positief denken
  4. Emoties koppelen aan identiteit

Met het dobbelen van je gesprek stimuleer je leerlingen om bewust naar zichzelf te kijken. Ik zie hier een mooie koppeling naar zelfverantwoordelijk leren. Als docent zet je bewuster in op het stellen van reflectieve vragen en het geven van feedback waardoor de leerlingen kritisch leren kijken naar het eigen handelen. Met de dobbelstenen zet je de leerling aan zet doordat zij bepalen waar het gesprek over gaat.

Doordat de dobbelstenen op verschillende manieren in te zetten zijn kan je er als docent, mentor, coach makkelijk mee aan de slag. Tijdens het spelen met een docententeam werd er ervaren hoe snel je tot een diepgaander gesprek kon komen. De reactie was van de betreffende docenten, dit ga ik echt inzetten tijdens mijn mentorgesprekken om samen met leerlingen tot een goed gesprek te komen.

Tip: ga je in gesprek met leerlingen? Zet de tool ‘dobbel je gesprek’ in en zoek een ruimte op waar de jij en de leerling fijn kunnen zitten. De sfeer van de ruimte heeft een positief effect op het gesprek. Heb je de mogelijkheid om in een ruimte te zitten met een huiselijke sfeer en groen dan zal de leerling zich nog meer openstellen. Zo kom je tot een gesprek waarbij reflectie, nieuwe inzichten en emoties beter in beeld komen voor zowel de leerling zelf als voor jou als coach/mentor/docent.

Bestel hier de tool ‘Dobbel je gesprek’