In het mbo en hbo verandert de rol van de fysieke campus snel. Leren wordt flexibeler, persoonlijker en vaker hybride. Dat vraagt om omgevingen die niet alleen faciliteren, maar ook inspireren en richting geven aan nieuw gedrag.

Lot to Learn begeleidt onderwijsinstellingen bij het vertalen van strategische en onderwijskundige ambities naar ruimtelijke concepten. We helpen teams, bestuurders en huisvestingsafdelingen om hun toekomstbeeld scherp te krijgen en te vertalen in heldere ontwerpprincipes, zone-indelingen en bouwstenen voor inrichting.

Onze trajecten combineren onderwijskundige diepgang met ontwerpend denken. We brengen docenten, studenten, facilitair en architecten samen in een gezamenlijk proces waarin dialoog, verbeelding en beleving centraal staan.

Voorbeelden van trajecten:

  • MBO Rijnland – Vertaling van onderwijskundige visie naar een menukaart van leeromgevingen. Door middel van sessies met docenten, studenten en huisvesting zijn bouwstenen ontwikkeld voor verschillende ruimtetypen (instructie, samenwerking, concentratie, ontmoeting). Het resultaat is een gedeeld kader waarmee ontwerpkeuzes onderbouwd kunnen worden.
  • Universiteit Leiden – Advies op het snijvlak van ruimte en gedrag voor onderwijszones, met focus op flexibiliteit, welzijn en samenwerking. We werkten aan kleur- en materiaalconcepten, ruimtelijke scenario’s en feedbackrondes met gebruikers om de beleving van studenten centraal te stellen.

Onze aanpak

  1. Visie en dialoog – We starten met het ophalen van perspectieven: wat is de ambitie, welke waarden moeten voelbaar worden in de ruimte?
  2. Onderwijs vertalen naar ruimte – Via workshops, visuele tools en werkvormen brengen we gedrag, didactiek en ruimtelijke functies samen.
  3. Bouwstenen en scenario’s – We werken toe naar een concreet framework met ontwerpprincipes, zones en inrichtingsconcepten.
  4. Doorwerking en draagvlak – We zorgen dat het verhaal van de ruimte breed gedragen wordt in de organisatie. Dat kan via sessies met teams, inspiratiedagen of opleidingsmateriaal voor docenten.

Het resultaat is een visueel en gedragen richtinggevend document – vaak in de vorm van een menukaart, vlekkenplan of Programma van Eisen – dat als kompas dient voor ontwerpers, bestuurders en teams.