Leeromgeving als instrument

In 5 stappen de leeromgeving bewust inzetten voor meer betrokkenheid, welzijn en ontwikkeling. Voor onderwijsteams en directie die de fysieke leeromgeving in willen zetten, door middel van bewustwording de juiste keuzes maken om de leeromgeving in te zetten als ondersteunend middel om ontwikkelen, welbevinden en gedrag positief te stimuleren.

Onderwijs anno 1912

De afgelopen decennia is zowel de rol van de docent als die van de lerende veranderd. Maar leg je een foto van een klaslokaal anno 1912 naast een lokaal van nu, dan zie je niet veel verschil. Elke organisatie of onderwijsinstelling heeft een andere visie en andere doelen. Dat betekent dat voor elk instituut een andere ideale inrichting geldt.

Jij streeft toch ook naar een omgeving die ook de veranderingen binnen het leren, ontwikkelen en welbevinden ondersteund en stimuleert. Bepaalde activiteiten komen altijd terug, zoals ontmoeten, samenwerken, instructie, zelfstandig werken en uitvoeren. Afhankelijk van de onderwijsvisie en pedagogische en didactische aanpak is een andere inrichting nodig.

Elementen van invloed

Daarom neem ik je in mijn methode mee naar hoe je de fysieke leeromgeving kan inzetten als instrument. Ik neem jou en je team mee vanuit de elementen van invloed naar oplossingen, geef praktische tips om aan de slag te gaan en breng inzicht in de noodzaak om wél bepaalde keuzes te maken. Daarnaast zet ik mijn creativiteit in om tot vernieuwende oplossingen te komen.

Vanuit onderzoek en onderwijskundige kant maken we samen de vertaalslag van gebouw naar fysieke leeromgeving. Een passende leeromgeving is ondersteunend aan welbevinden, het leerproces, de (leer)activiteiten en stimuleert het leer-werkplezier.

Workshop

Met de workshop leeromgeving als instrument word je in 1 dagdeel meegenomen vanuit de theorie: wat de leeromgeving is en welke impact de heeft op ontwikkelen, welbevinden en leren. Samen kijken we naar de visie, didactische en pedagogische aanpak en de organisatie van het leren. Je krijgt zicht op de leeractiviteiten en welk gedrag jullie hierbij willen stimuleren. Vanuit onderzoek en onderwijskundige kant maken we samen de vertaalslag naar de mogelijkheden voor jullie fysieke leeromgeving voor de dag van morgen. Jij wilt toch ook dat de leeromgeving ondersteunend is aan de werkvormen en activiteiten die jij dagelijks inzet?