Jij wilt toch ook dat de leeromgeving ondersteunend is aan de werkvormen en activiteiten die jij dagelijks inzet? Voor onderwijsteams die het klaslokaal in willen zetten, door middel van bewustwording de juiste keuzes maken om een passen opstelling in te zetten die ondersteunend is aan het onderwijs.
De afgelopen decennia is zowel de rol van de docent als die van de lerende veranderd. Maar leg je een foto van een klaslokaal anno 1912 naast een lokaal van nu, dan zie je niet veel verschil. Elke organisatie of onderwijsinstelling heeft een andere visie en andere doelen. Dat betekent dat voor elk instituut een andere ideale inrichting geldt.
Jij streeft toch ook naar een omgeving die ook de veranderingen binnen het leren, ontwikkelen en welbevinden ondersteund en stimuleert. Bepaalde activiteiten komen altijd terug, zoals ontmoeten, samenwerken, instructie, zelfstandig werken en uitvoeren. Afhankelijk van de onderwijsvisie en pedagogische en didactische aanpak is een andere inrichting nodig. Ondersteunend aan het onderwijs
Daarom neem ik je in mijn methode mee naar hoe je het klaslokaal kan inzetten als instrument. “Tijdens de bijeenkomst gaan we in gesprek over hoe jullie als team het lokaal als instrument meer kunnen inzetten. Samen gaan we op zoek naar waar jullie invloed op hebben. Dat leer ik je toe te passen in de dagelijkse praktijk; van verschillende werkvormen tot concrete opstellingen. Uit mijn kaartspel halen we handige tips. Aan het einde van de workshop hebben jullie handvatten om zelf actief aan de slag te gaan.
Krijg inzicht over hoe de fysieke leeromgeving impact heeft op ontwikkelen, welbedinen en leren. Je maakt passende keuzes op basis van jouw eigen lessen, werkvormen, leeractiviteiten en samenstelling van de klas.
Met de workshop lokaal als instrument word je meegenomen vanuit de theorie: wat de leeromgeving is en welke impact de heeft op ontwikkelen, welbevinden en leren en hoe je jou lokaal of ruimte zo optimaal mogelijk kan inzetten. Je krijgt zicht op de leeractiviteiten en welk gedrag je hierbij wilt stimuleren. Vanuit onderzoek en onderwijskundige kant maken we samen de vertaalslag naar de mogelijkheden voor de fysieke leeromgeving voor de dag van morgen.
Jij wilt toch ook dat de leeromgeving ondersteunend is aan de werkvormen en activiteiten die jij tijdens de les inzet?